För oss på Banky är det viktigt att du känner dig trygg med våra tjänster. Därför har vi samlat all information om hur vi använder dina personuppgifter i denna integritetspolicy (”Policy”). Denna Policy är tillämplig när du använder vår kredit- och försäkringsförmedlingstjänst (”Tjänsten”), besöker vår webbplats banky.se (”Webbplatsen”), eller annars kommunicerar med oss.
För att du lätt ska hitta de avsnitt som intresserar dig har vi delat upp dem under ett antal avsnitt. Denna cookie policy gäller för samtliga besökare av Webbplatsen och beskriver hur vi använder cookies och liknande tekniker, genom att förklara vad dessa tekniker är, hur de fungerar, varför vi använder dem, samt vilka rättigheter du har angående den behandling som sker genom dessa tekniker.
1. Vem har ansvaret för dina personuppgifter?
Banky AB som är registrerat hos svenska Bolagsverket med organisationsnummer 559352-3524 och har tillstånd från Finansinspektionen att förmedla krediter som konsumentkreditinstitut och med huvudkontor på Eriksbergsgatan 8B, 114 30 Stockholm (“Banky”, “vi”, “våra” eller “oss”), är personuppgiftsansvarig i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (“GDPR”) för de behandlingar av personuppgifter som beskrivs i denna Policy. Om du har frågor angående behandlingen av dina personuppgifter kan du vända dig till vår dataskyddsansvarig som du når via dataskydd@banky.se.
2. Dina rättigheter i förhållande till dina personuppgifter
Enligt GDPR har du som registrerad vissa rättigheter när vi behandlar dina personuppgifter.
Du har rätt att begära åtkomst till och information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att vi korrigerar, rättar, kompletterar, raderar eller begränsar behandlingen av dina personuppgifter. Du har även rätt att begära en kopia av de personuppgifter vi behandlar om dig.
Du har rätt att invända mot vår behandling av personuppgifter som baseras på våra berättigade intressen. Vid behandling som baseras på ditt samtycke har du alltid rätt att återkalla ditt samtycke och behandlingen kommer då att upphöra.
Du har vidare rätt att begränsa behandlingen av dina personuppgifter om (i) du har bestridit riktigheten av personuppgifterna; (ii) behandlingen är olaglig och du har begärt att den begränsas; (iii) vi inte behöver dina personuppgifter för de ursprungliga ändamålen längre, men du behöver dem för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk; eller (iv) i avvaktan på verifiering av att våra berättigade skäl väger tyngre än den registrerades intressen, vid en begäran om radering. Du har också rätt till dataportabilitet, vilket innebär att du i vissa fall kan få de personuppgifter du delat med oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, och har rätt att överföra dessa uppgifter till andra personuppgiftsansvariga.
Dina rättigheter som registrerad kommer att tillgodoses av oss i den utsträckning vi har skyldighet enligt tillämpliga lagar.
Vill du veta mer eller komma i kontakt med oss för att använda dig av någon av dina rättigheter? Det gör du enklast genom att skicka ett mail till dataskydd@banky.se. Om du vill få information om vilka personuppgifter Banky behandlar om dig, ett så kallat registerutdrag eller få uppgifter raderade kontaktar du kundtjänst på kundtjanst@banky.se. För andra typer av frågor se kontaktuppgifter nedan.
Om du har klagomål på Bankys behandling av personuppgifter ber vi dig att i första hand kontakta oss på de kontaktuppgifter som anges nedan. Du kan också vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (”IMY)”, som är den svenska tillsynsmyndigheten. IMY når du genom följande länk.
Inställningar inloggat läge eller i samband med kommunikation: I dessa fall tillhandahåller Banky en möjlighet för dig att skräddarsy dina preferenser för våra tjänster, till exempel gällande notifieringar och påminnelser. Vi kommer alltid att respektera dina val.
Mer information om rätten till information, rätten att bli raderad, rättelse, rätten till tillgång, rätten till dataportabilitet och rätten till invändning hittar du på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
3. Vilka kategorier av personuppgifter samlar vi in?
I det här avsnittet beskriver vi de kategorier av personuppgifter som vi samlar in och behandlar. I avsnitt 4 finns information om hur och varför vi behandlar dessa personuppgifter.
Vi behandlar följande kategorier av personuppgifter:
• Kontakt- och identifikationsuppgifter: Namn, födelsedatum, personnummer, sysselsättning, kön, faktura- och leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer, nationalitet, ålder, inkomstuppgifter.
• Information om tjänster: Detaljer som gäller finansiella tjänster som du använt, t.ex. lån, försäkringar hos andra aktörer.
• Information om din ekonomi: Information om till exempel din inkomst, levnadskostnader, eventuella krediter, kreditupplysningsuppgifter, negativ betalningshistorik och tidigare kreditgodkännanden.
• Information om levnadsförhållande: Civilstånd, boendeform, antal barn, anställningsform
• Betalningsinformation: Bankkontonummer, bankens namn, typ av bankkonto.
• Information kring din användning av Tjänsten: Vilken eller vilka tjänster samt vilka olika funktioner i dessa tjänster du har använt samt hur du har använt dem. Detta inkluderar information om utestående och historisk skuld, din återbetalningshistorik, och dina personliga preferenser.
• Teknisk information som genereras genom ditt användande av Tjänsten: Teknisk data såsom svarstid för sidor, nedladdningsfel, samt datum och tid när du använde tjänsten.
• Information om dina kontakter med Bankys kundtjänst: Inspelade telefonsamtal, chattkonversationer och e-postkorrespondens.
• Enhetsinformation: IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, tidszon, operativsystem, plattform, skärmupplösning samt liknande information om dina enhetsinställningar.
• Information från externa sanktionslistor och PEP-listor: Sanktionslistor och listor över personer som utgör så kallade politiskt exponerade personer (“PEP”) inkluderar information såsom namn, födelsedatum, födelseplats, yrke eller position, och anledningen till att personen finns på respektive lista.
• Känsliga personuppgifter: Känsliga personuppgifter är uppgifter som avslöjar religiös övertygelse, politisk eller filosofisk åskådning, fackföreningsmedlemskap, eller utgör information om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning samt biometrisk data. Banky samlar för närvarande inte in några känsliga personuppgifter.
Information om relevanta personuppgifter hittar du också i villkoren i våra användarvillkor.
4. Vilka personuppgifter används till vad och med vilken laglig grund?
Nedan kan du läsa om vad vi kommer att använda dina personuppgifter till (syftet), vilka typer av personuppgifter som vi använder för respektive syfte och om vi fått informationen direkt från dig eller från någon annan källa. Där vi får uppgifter från en annan källa namnges källan inom parentes. Här framgår även vår lagliga grund och hur länge Banky lagrar personuppgifterna för respektive syfte.
Under respektive rubrik nedan får ni följande information:
• Syfte: Syftet med behandlingen - vad vi gör och varför.
• Uppgifter: Kategori(er) av personuppgifter som används för syftet, samt varifrån de kommer (källan).
• Grund: Laglig grund för behandlingen enligt GDPR
• Lagring: Lagringsperiod
Administrera kundrelation och tillhandahållande av Tjänsten.
Syfte: För att administrera vår kundrelation enligt vårt avtal med dig för tillhandahållande av Tjänsten. Detta inkluderar att skapa och skicka information till dig i elektroniskt format (inte marknadsföring).
Lagringsperiod: När avtalet mellan dig och Banky gäller och därefter högst i 10 år på grund av regler om preskription.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att Banky ska kunna fullgöra avtalet för Tjänsten med dig (Artikel )6(1)(b) GDPR.
Uppgifter: Från dig: Kontakt, ekonomi/inkomst- och identifikationsuppgifter som: Personnummer, namn och adress Kontaktuppgifter, som telefonnummer och mejladress Information om bankkonto Civilstånd, boendeform, antal barn, anställningsform Information om din arbetsgivare Uppgifter om din privatekonomi som inkomst, levnadskostnader, mm.
Facilitera kreditgivarens kreditprövning
Syfte: För att administrera kreditgivaren så de kan fullgöra sina rättslig förpliktelser enligt bl.a. KkL om kreditprövning.
Lagringsperiod:Så länge som avtalet mellan dig och Banky gäller och därefter högst i 10 år på grund av regler om preskription.
Laglig grund: Bankys berättigade intresse av att fullgöra sina förpliktelser mot kreditgivaren (Artikel 6(1)(f) GDPR), så att kreditgivaren i sin tur kan fullgöra sina rättslig förpliktelser enligt bl.a. KKrL om kreditprövning.
Uppgifter: Inkomstuppgifter (taxerad inkomst sedan två år tillbaka), Fastighetsinnehav, Lån och krediter, Betalningsanmärkningar, Skuldsaldo hos Kronofogden, Registrerade kreditupplysningar hos kreditupplysningsföretag (sedan 12 månader tillbaka), information om din ekonomi (från kreditupplysningsföretag såsom Bisnode, betalningsinstitut såsom Kreditz), information direkt från dig via fomulär på vår hemsida, information kring hur du nu eller tidigare använt Bankys tjänster (som Banky genererat).
Administrera ditt medlemskap
Syfte: För att facilitera kreditgivarens kreditprövning i enlighet med avtal mellan Banky och kreditgivaren så kreditgivaren i sin tur kan fullgöra sina rättslig förpliktelser enligt bl.a. Konsumentkreditlag (2010:1846) (”KKrL”) om kreditprövning.
Lagringsperiod: Upp till ett år efter att vårt kundförhållande upphör.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse av att informera om och marknadsföra Tjänsten och vår verksamhet (Artikel 6(1)(f) GDPR) till dig som använt Tjänsten och valt att vara med i vår Kundklubb. Du har rätt att när som helst invända mot att dina personuppgifter används för direktmarknadsföring genom att kontakta vår kundtjänst.
Lagringsperiod: Kontakt- och identifikationsuppgifter (enbart namn och e-postadress).
Kundundersökningar
Syfte: Att kunna göra kundnöjdhetsundersökningar och marknadsundersökningar, via e-post, sms, telefon eller genom andra kommunikationskanaler.
Lagringsperiod: När avtalet mellan dig och Banky upphör.
Laglig grund: Behandlingen är baserad på en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vid den intresseavvägningen har Banky bedömt att vi har ett berättigat intresse att kunna utföra dessa typer av undersökningar, att den aktuella personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att uppnå syftet samt att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här syftet. Om du vill ha mer information om hur bedömningen har gjorts, eller invända mot att vi använder dina personuppgifter för detta syfte, kan du alltid kontakta oss. Se kontaktuppgifter I avsnitt 12.
Uppgifter: Från dig: Kontakt- och identifikationsuppgifter. Information kring din användning av Bankys tjänster Teknisk information som genereras genom ditt användande av Bankys tjänster (Banky)
Säkerställa informationssäkerhet
Syfte: Säkerställa nätverks-och i Bankys tjänster.
Lagringsperiod: Denna behandling pågår under den tid du använder någon av Bankys tjänster, t.ex. låneförmedling och försäkringsförmedling.
Laglig grund: Behandlingen är baserad på en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vid den intresseavvägningen har Banky bedömt att vi har ett berättigat intresse att kunna säkerställa nätverks- och informationssäkerhet, att behandlingen är nödvändig för att uppnå syftet, samt att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här syftet. Att vi säkerställer en god informationssäkerhet är även i ditt intresse som kund. Om du vill ha mer information om hur bedömningen har gjorts kan du alltid kontakta oss. Se kontaktuppgifter I avsnitt 12.
Uppgifter: Information kring din användning av Bankys tjänster (Banky) Enhetsinformation.(Din enhet) Teknisk information som genereras genom ditt användande av Bankys tjänster. (Banky)
Säkerställa kundservice
Syfte: För att kunna hjälpa dig som kund, till exempel när du kontaktar kundtjänst.
Lagringsperiod: Uppgifter som samlas in vid kontakt med kundtjänst sparas så länge uppgifterna behövs för att hantera ett specifikt kundärende, vanligtvis under pågående process och upp till 1 år därefter.
Laglig grund: Vårt berättigade intresse (Artikel 6(1)(f) GDPR) av att kunna hjälpa dig med en pågående eller tidigare ansökan av någon av våra tjänster.
Uppgifter: Från dig: Kontakt- och identifikationsuppgifter. Från andra källor: Information kring din användning av Bankys tjänster och teknisk information som genereras genom ditt användande av Bankys tjänster.
AML, riskhantering och anti-fraud
Syfte: För att kunna utföra penningtvättskontroller, riskanalys, förhindra bedrägerier, och riskhantering. Behandlingen gör vi för att bekräfta din identitet och att datan du tillhandahåller är korrekt, samt för att bekämpa kriminella aktiviteter. Behandlingen utgör automatiserat beslutsfattande. Vi använder automatiserat beslutsfattande för detta syfte för att kunna avgöra om du innebär en penningtvätts- eller bedrägeririsk. Vi matchar även kunder mot EUs sanktionslista och genomför PEP-kontroller.
Lagringsperiod: Denna behandling pågår under den tid du använder någon av Bankys Tjänster. Om Banky har identifierat en risk i hur du använder Banky kommer vi att fortsätta använda dina uppgifter för detta syfte och kontinuerligt uppdatera vår riskbedömning om en risk för bedrägeri finns. Denna behandling pågår så länge som vi enligt lag är skyldiga att spara dina uppgifter. Handlingar och uppgifter som rör åtgärder för kundkännedom enligt penningtvättslagen sparas i 5-10 år.
Laglig grund: Behandlingen är nödvändig för att Banky ska kunna ingå och fullgöra avtalet för Tjänsten med dig (Artikel 6(1)(b) GDPR). Det finns också lagkrav på oss att vi måste fastställa och kontrollera våra kunders identitet samt vidta åtgärder för kundkännedom (Artikel 6(1)(c) GDPR). (Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (”penningtvättslagen”)).
Uppgifter: Från dig: Kontakt- och identifikationsuppgifter. Från andra källor: information om din ekonomi (från kreditupplysningsföretag såsom Bisnode, betalningsinstitut såsom Kreditz) Information om din status under penningtvättslagstiftningen (sanktionslistor, PEP-listor)
Legala anspråk
Syfte: Skydda Banky från legala anspråk och ta tillvara Bankys legala rättigheter.
Lagringsperiod: Förekommer under hela den tid som Banky måste behålla uppgifterna i sina system, till exempel för att fullfölja avtalet med dig eller följa tillämplig lag.
Laglig grund: Behandlingen är baserad på en intresseavvägning (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vid den intresseavvägningen har Banky bedömt att vi har ett berättigat intresse i att kunna skydda oss från legala anspråk. Vi säkerställer att den behandling det här innebär är nödvändig för att uppnå syftet för behandlingen, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här syftet. Om du vill ha mer information om hur bedömningen har gjorts kan du alltid kontakta oss. Se kontaktuppgifter i avsnitt 12.
Uppgifter: Samtliga kategorier av personuppgifter som beskrivs i avsnitt 3.2 ovan. I samband med en tvist kan Banky även samla in andra typer av personuppgifter som rör dig om vi behöver det för att ta tillvara våra rättigheter.
Bokföring och extern granskning
Syfte: Sammanställa bokföring och redovisning i enlighet med bokföringslagar samt bevarande av denna i enlighet med gällande lag.
Lagringsperiod: Under tiden som bokföringen sammanställs samt 7 år efter utgången av det år som uppgiften registrerades.
Laglig grund: Följa lag (Artikel 6(1)(c) GDPR). (Bokföringslag (1999:1078)).
Uppgifter: Kontakt- och identifikationsuppgifter.
5. Hur återkallar du ditt samtycke?
I de fall då Banky använder dina personuppgifter baserat på ditt samtycke kan du närsomhelst återkalla detta samtycke. Det gör du antingen genom att skicka ett e-postmeddelande till dataskydd@banky.se eller via de kontaktuppgifter som du hittar nedan.
Du kan genom att kontakta kundtjänst be om att få ta uppladdad information, eller avsluta den aktuella tjänsten där personuppgifterna behandlas. Vi kommer då radera uppgifterna. Om du återkallar ditt samtycke eller tar bort den uppladdade informationen kan det innebära att tjänsten inte kan fortsätta användas i de fall Bankys behandling av personuppgifter sker baserat på ditt samtycke.
6. Automatiserade beslut
Banky använder sig av vissa automatiserade beslut som i betydande grad påverkar dig.
Automatiserade beslut med rättsliga följder, eller automatiserade beslut som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig, innebär att vissa beslut i våra tjänster uteslutande fattas automatiserat, utan inblandning av våra anställda, och kan ha betydande effekt på dig som kund, jämförbart med rättsliga följder. Genom att fatta sådana beslut automatiskt ökar Banky sin objektivitet och öppenhet i besluten om att erbjuda dig dessa tjänster. Du har samtidigt alltid en rätt att invända mot dessa typer av beslut. Hur du invänder mot den här typen av beslut beskrivs nedan i detta avsnitt.
När tar Banky automatiska beslut som i betydande grad påverkar dig? Vi tar denna typ av automatiserade beslut när vi:
• Beslutar att godkänna din ansökan om att använda en tjänst som innefattar en förmedling av en kredit. Som beslutsgrund används följande uppgiftskategorier (enligt punkt 3 ovan): Information om din ekonomi, Information om levnadsförhållande, samt Betalningsinformation.
• Beslutar huruvida du utgör en bedrägeririsk, om vår behandling visar att ditt beteende indikerar möjligt bedrägligt beteende, att ditt beteende inte överensstämmer med tidigare användning av våra tjänster, eller att du har försökt dölja din riktiga identitet. De automatiserade beslut som innebär att vi bedömer om du utgör en bedrägeririsk baseras på den information som du själv lämnat, uppgifter från bedrägeribekämpningsbyråer samt Bankys egna interna information. Som beslutsgrund används utöver tidigaren ämnda datakällor: PEP-listor (enligt punkt 3 ovan).
• Beslutar huruvida det föreligger en risk för penningtvätt, om vår behandling visar att ditt beteende indikerar penningtvätt. Banky också om specifika kunder är listade på sanktionslistor.
Om du inte blir godkänd vid de ovan beskrivna automatiserade besluten kommer du inte att få tillgång till Bankys tjänster. Banky har flertalet säkerhetsmekanismer för att kontrollera att besluten är korrekta, vilken bland annat innebär löpande översikter av våra beslutsmodeller, och stickprov i enskilda fall. Om du har åsikter om utgången kan du vända dig till oss så tittar vi igenom att förfarandet har gått rätt till. Du kan också göra invändningar enligt nedan.
Din rätt att göra invändning mot dessa automatiserade beslut Du har alltid rätt att invända mot ett automatiserat beslut med rättsliga följder eller beslut som på liknande sätt i betydande grad påverkar dig (tillsammans med den sammanhängande profileringen) genom att skicka ett e-postmeddelande till dataskydd@banky.se. Detta innebär att en medarbetare på Banky kontrollerar att beslutet är korrekt, med beaktande av ytterligare information och omständigheter som du ger oss.
7. Vem delar vi dina personuppgifter med?
Kategorier av mottagare som Banky delar dina personuppgifter med, oavsett vilken tjänst du använder. Nedan anges en beskrivning av de mottagare samt laglig grund som Banky lutar sig mot i de fall dina personuppgifter delas med trejde part.
Leverantörer och underleverantörer
Leverantörer och underleverantörer är bolag som endast har rätt att behandla de personuppgifter de mottar från Banky för Bankys räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Exempel på sådana leverantörer och underleverantörer är mjukvaru- och datalagringsleverantörer, betalningsutföringsleverantörer och affärskonsulter.
Personer med fullmakt
Banky kan komma att dela dina personuppgifter med en person som har rätt enligt fullmakt att ta del av dessa. Syfte och laglig grund: Detta görs för att förenkla din kontakt med oss (genom ombud), och görs baserat på ditt samtycke (Artikel 6(1)(a) GDPR).
Myndigheter
Beskrivning av mottagare: Banky kan komma att lämna nödvändig information till myndigheter som Polisen, Finansinspektionen, FIPO, Skatteverket eller andra myndigheter och domstolar. Syfte och laglig grund: Delning av personuppgifter med myndigheter görs när vi enligt lag är skyldiga att göra det, eller i vissa fall om du har uppmanat oss att göra det, om det krävs för att administrera skatteavdrag eller motverka brott. Ett exempel på rättslig skyldighet att lämna information är för åtgärder mot penningtvätt och terroristfinansiering. I Sverige delar Banky också information om konton och räntor som mottagits eller betalats med Skatteverket för att beräkna din skatt. Beroende på myndighet och syftel så är de lagliga grunderna skyldighet att följa lag (Artikel 6(1)(c) GDPR), fullgöra avtalet med dig (Artikel 6(1)(b) GDPR), eller att Banky har ett berättigat intresse att kunna skydda sig från brott (Artikel 6(1)(f) GDPR).
Potentiell köpare av Bankys verksamhet eller tillgångar
För det fall att Banky säljer verksamhet eller tillgångar kan Banky komma att lämna dina personuppgifter till en potentiell köpare av sådana verksamheter eller tillgångar. Om Banky eller en väsentlig del av Bankys tillgångar förvärvas av en tredje part kan personuppgifter om Bankys kunder också komma att delas.Syfte och laglig grund: Banky har ett berättigat intresse att kunna genomföra dessa transaktioner (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vi säkerställer att den behandling det här innebär är nödvändig för att fullfölja det intresset, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här syftet. Du har rätt att invända mot denna behandling, på grund av omständigheter i ditt enskilda fall.
Kreditupplysningsbyråer och penningtvättskontrollleverantörer (som Bisnode, Bogard, mfl.).
Om du ansöker om att få använda en tjänst från Banky som innebär att kredit förmedlas kommer vi ta och dela dina personuppgifter med kreditupplysningsbyråer. Syfte och laglig grund: Delningen av dina personuppgifter med kreditupplysningsbyråer görs för att Kreditgivaren som Banky samarbetar med som kreditförmedlare ska kunna bedöma din kreditvärdighet i samband med din kreditansökan, för att bekräfta din identitet och dina kontaktuppgifter, samt för att skydda dig och andra kunder från bedrägerier. Denna datadelning utgör en så kallad kreditupplysning. Banky skickar ditt personnummer till kreditupplysningsbyrån i syfte att ta en kreditupplysning på dig. Kreditupplysningsbyrån kommer att informera dig om att Banky och/eller kreditgivaren tagit en kreditupplysning. Banky kan komma att skicka ditt personnummer till penningtvättskontrollleverantörer i syfte att genomföra lagstadgade penningtvätts- och sanktionskontroller. Banky delar denna information med stöd av rättsliga förpliktelser för att efterleva krav om AML-kontroll samt tillhandahålla information till Kreditgivaren för att möjliggöra kreditprövning. Vi säkerställer att den behandling det här innebär är nödvändig för att fullfölja det intresset, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här syftet. Du har rätt att invända mot denna behandling, på grund av omständigheter i ditt enskilda fall.
Inkassoföretag (för förfallna skulder)
Beskrivning av mottagare: Banky kan behöva dela din information när vi på uppdrag av kreditgivare ger i uppdrag att driva in, förfallna obetalda skulder med ett inkassoföretag. Syfte och laglig grund: Denna delning sker för att driva in dina förfallna skulder. Inkassoföretagen behandlar personuppgifter i enlighet med sin egen dataskyddsinformation, eller enbart för Bankys räkning i egenskap av Bankys personuppgiftsbiträde. Inkassoföretagen kan komma att rapportera dina obetalda skulder till kreditupplysningsbyråer eller Kronofogdemyndigheten vilket kan påverka din kreditvärdighet och möjlighet att ansöka om framtida krediter. Den här delningen av information gör vi baserat på vårt berättigade intresse att fullfölja avtal med kreditgivare (Artikel 6(1)(f) GDPR). Vid den intresseavvägningen har Banky bedömt att vi har ett berättigat intresse att bistå med att lägga ut arbete med att driva in skulder. Vi säkerställer att behandlingen det här innebär är nödvändig för att fullfölja det intresset, och att vårt intresse väger tyngre än din rätt att inte få dina uppgifter behandlade för det här syftet. Du har rätt att invända mot denna behandling, på grund av omständigheter i ditt enskilda fall. Mer information om dina rättigheter hittar du i avsnitt 2.
Kreditinstitut/kreditgivare
Vi delar dina uppgifter med kreditgivaren när du tar ett lån via Bankys kreditförmedlingstjänst. Syfte och laglig grund: Om du tar ett lån via Bankys kreditförmedlingstjänst kommer Banky att behandla den information vi tagit emot från dig gällande vilken bank du använder, såsom kontakt- och identifikationsuppgifter samt betalningsinformation. Om du utför transaktioner eller betalningar till konton i andra banker kommer Banky också att vidarebefordra vissa av dina kontakt- och identifikationsuppgifter samt betalningsinformation till mottagaren och mottagarens kreditinstitut eller finansiella institut. Delningen sker för att fullgöra avtalet med dig (Artikel 6(1)(b) GDPR).
8. När kan vi överföra dina personuppgifter utanför EU, och hur skyddar vi dem då?
Vi strävar alltid efter att behandla dina personuppgifter inom EU/EES. Men i vissa situationer, såsom när vi delar din information inom Banky eller med en leverantör eller underleverantör med verksamhet utanför EU/EES, kan det vara så att dina personuppgifter överförs utanför EU/EES. Banky säkerställer alltid att samma höga skyddsnivå gäller för dina personuppgifter enligt GDPR, även när uppgifterna överförs utanför EU/EES. . Vill du ha mer information om våra skyddsåtgärder kan du alltid kontakta oss. Kontaktuppgifter hittar du nedan. Du hittar mer information om vilka länder som anses ha en “adekvat skyddsnivå” på EU- kommissionens hemsida, och du kan läsa mer om standardavtalsklausuler på svenska Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Banky överför inte personuppgifter utanför EU/EES.
9. Så länge sparar vi dina personuppgifter
Hur länge Banky sparar dina uppgifter beror på vilket syfte uppgifterna används för. Personuppgifter som används för det avtalsrättsliga förhållandet mellan dig och Banky sparar Banky normalt så länge som avtalet gäller och därefter högst i 10 år på grund av regler om preskription. Personuppgifter som Banky måste spara enligt gällande lag, såsom penningtvätts- och bokföringslagstiftning, sparas i normalt 5 respektive 7 år. Ingås inget avtal mellan dig och Banky eller om uppgifterna inte behövs för uppfyllandet av ett lagkrav, sparas uppgifterna endast så länge som det är nödvändigt för att fullfölja respektive syfte med vår behandling (oftast 12 månader). Mer information hittar du ovan under avsnitt 4. De lagkrav som beskrivs ovan innebär att Banky inte får radera dina personuppgifter även om du begär att få dem raderade. Har vi inget lagkrav att behålla uppgifterna, måste vi istället göra en avvägning om vi behöver uppgifterna för att skydda oss från legala anspråk. Tänk på att även fast vi måste behålla dina uppgifter för exempelvis lagkrav, så betyder det inte att dina uppgifter samtidigt också får användas av oss för andra syften än just att uppfylla lagkrav. Banky gör en bedömning av varje enskilt syfte om hur länge vi får använda dina uppgifter. Läs mer om hur länge data inom viss uppgiftskategori sparas i punkt 4 ovan.
10. Hur vi använder kakor (cookies) och annan spårningsteknik
För att tillhandahålla en bra kundupplevelse använder Banky kakor och liknande spårningsteknik i våra olika gränssnitt, såsom vår Webbplats. Du kan hitta information om den spårningsteknik som Banky använder, och information om hur du accepterar eller avböjer spårningstekniken, i respektive gränssnitt samt i vår Cookie Policy.
10. Uppdatering av denna Policy
Vi jobbar ständigt med att förbättra våra tjänster så att du får en ännu bättre användarupplevelse. Det här kan innebära förändringar i befintliga och framtida tjänster. Om vi gör väsentliga uppdateringar i denna Policy som berör dig kommer vi att meddela dig genom e-post och/eller pop-up-fönster på vår Webbplats. Om en uppdatering skulle kräva att vi inhämtar ditt samtycke enligt gällande lagstiftning kommer du att meddelas och ges möjlighet att lämna ditt samtycke. Det är också viktigt att du läser denna dataskyddsinformation varje gång du använder någon av våra tjänster, eftersom behandlingen av dina personuppgifter kan skilja sig från din tidigare användning av tjänsten ifråga. Per maj 2023 erbjuder Banky följande två tjänster: 1. Låneförmedling av konsumentkrediter, 2. Försäkringsförmedling.
11. Kontaktuppgifter till Banky
Banky är registrerat hos Bolagsverket med organisationsnummer 559352-3524 och har sitt huvudkontor på Eriksbergsgatan 8B, 114 30 Stockholm. Banky har en dataskyddsansvarig. Vi har också ett kundervice-team som hanterar dataskyddsfrågor. Du kan nå samtliga dessa via kundtjanst@banky.se. Vill du särskilt nå Bankys dataskyddsansvarige ange detta i ämnesfältet. Besök gärna www.banky.se för mer information om Banky.