bankys kundservice.

På den här sidan guidar vi dig rätt och besvarar vanliga frågor och svar.

Vill du veta status på din ansökan?

Logga in med BankID på Mina Sidor och klicka på "Min ansökan".

Har du frågor om borgensman?

Många lån som betalas ut genom Banky kräver att låntagaren lägger till en godkänd borgensman. En borgensman är en person som låntagaren litar på och som också borgensmannen litar på tillbaka. En borgensman står som säkerhet på lånet och betalar om låntagaren av någon anledning inte gör det. En borgensman ska vara mellan 25-75 år, ha en stadigvarande inkomst på minst 12 000 kr/mån före skatt samt ha en ordnad ekonomi.

Vill du ändra något i en redan inskickad ansökan?

Ingen fara! Efter att din ansökan är komplett ringer vi upp dig och går igenom alla ändringar du önskar göra. Du behöver alltså inte göra något just nu utan vi hjälper dig med det innan eventuell utbetalning.

Vill du ändra något i en redan inskickad ansökan?

Ingen fara! Efter att din ansökan är komplett ringer vi upp dig och går igenom alla ändringar du önskar göra. Du behöver alltså inte göra något just nu utan vi hjälper dig med det innan eventuell utbetalning.

Har du blivit nekad och vill veta varför?

Avslag på en ansökan beror på en samlad bedömning av ett hundratal olika datapunkter som sätts av kreditgivaren och oftast kan vi inte se exakt varför en specifik ansökan blev nekad. Försök igen om några månader.

Vill du inte längre ha mail/sms från oss?

För att avregistrera framtida utskick: klicka på länken för "Avregistrera" - som står i alla mail du fått från oss.

Får du mail/sms från oss utan att ha gjort en ansökan?

Ibland händer det att personer som ansöker på vår hemsida anger fel telefonnummer. Istället för att meddelanden når personen får du dem istället. I de allra flesta fallen har ingen ansökan gjorts på dig utan din vetskap utan meddelandet har bara gått till fel person. Vi är hemskt ledsna om du är en av dem. För att säkerställa att ingen gjort en ansökan i ditt namn: gå in på Mina Sidor och logga in med BankID. Om det står att vi inte hittar ditt personnummer i våra register kan du känna dig trygg med att ingen ansökan har gjorts i ditt namn.

Har du gjort en ansökan och vill avsluta?

Logga in med BankID på Mina Sidor och klicka på "Min ansökan", därefter på knappen för "Avsluta".

Vill du avsluta en försäkring?

Logga in med BankID på Mina Sidor och klicka på "Min försäkring". Därefter går du vidare till den angivna länken och trycker på knappen "Avsluta försäkring".

Har du fått ett utbetalt lån från oss och behöver hjälp?

Logga in på Mina Sidor och ring oss på numret som står längst ner på sidan.

Har du blivit ombedd att skicka in underlag till oss?

Skicka då istället till kundtjanst@banky.se

Behöver du komma i kontakt med oss?

Det är alltid enklast att nå oss genom mail eller den chattfunktion som visas till höger på skärmen efter att du gjort en ansökan. Lite längre ner på sidan hittar du också vårt telefonnummer, direkt under "Frågor och svar". Du hittar det också i det bekräftelsemail vi skickade till dig när du ansökte via formuläret på vår hemsida.

1. Frågor inför en ansökan

De flesta av Bankys kunder brukar ansöka om lån för att samla och refinansiera befintliga krediter, hantera oförutsedda kostnader eller för att finansiera större köp/konsumtionsbeslut (som t ex köp av fordon, bygg/renovering eller liknande).

Nej, Banky gör inte en UC. I vår kreditbedömningsprocess tar vi en upplysning från Bisnode

Nej, Banky är inte en bank eller långivare - utan en kreditförmedlare. Till skillnad från andra kreditförmedlare samarbetar vi enbart med en kreditgivare (Bankaktiebolaget Nordiska), fortsättningsvis kallad Nordiska. Det innebär att det är vår kreditgivare Nordiska som gör kreditbedömningen och betalar ut lånet till dig, men vi ser självklart till att hjälpa dig genom hela processen.

För att kunna ansöka om lån genom Banky måste du:

- Vara minst 18 år gammal (25 år om du söker lån utan borgensman, eller själv ansöker om att stå som borgensman)
- Vara svensk medborgare och folkbokförd i Sverige
- Ha giltiga kontaktuppgifter
- Ha en inkomst före skatt på minst 10 000 kr/mån
- Inte vara i konkurs eller vara student eller arbetslös

Det räcker dock inte att endast uppfylla dessa kriterier för att få ett lån beviljat. Den kreditgivare som vi samarbetar med baserar sin kreditbedömning på en mängd olika faktorer.

Banky förmedlar lån utan säkerhet i form av annuitetslån. Det innebär att månadskostnaden är densamma under hela lånets löptid.

Hos Banky kan du kan ansöka om lån på upp till 150 000 kr. En kreditbedömning görs av den kreditgivare som Banky samarbetar med och baseras på ett fyrtiotal parametrar, bland annat vad du har för inkomst och levnadskostnader. Om du får låna (och hur mycket) beror på din ekonomiska situation.

Ja, oavsett vilken löptid du har valt kan du närsomhelst betala av hela eller delar av lånet utan extra kostnad.

Hos Banky kan du låna upp till 150 000 kr på en återbetalningstid mellan 2 till 12 år. Beroende på ditt valda lånebelopp anpassas återbetalningstiden för att säkerställa att din totalkostnad inte blir för hög. Samtidigt är det viktigt att du som låntagare inte har en fast månadskostnad som är högre än vad din privatekonomi klarar av. Därför finns det en gräns även för hur kort en återbetalningstid kan vara. På högre belopp behöver du därför välja en återbetalningstid som ligger inom angivet intervall - men vill du extraamortera eller betala av hela lånet i förtid går det alltid bra att göra när du vill. Det innebär att även om ditt lån är upplagt på exempelvis 6 år kan du betala tillbaka det på 2 år eller kortare om du vill.

Ditt UC-score har ingen påverkan på den kreditbedömning som görs genom Banky. Kreditbedömningen baseras på ett fyrtiotal parametrar, bland annat vad du har för inkomst och levnadskostnader – men ditt UC score har ingen som helst påverkan.

Hos Banky finns inget tak på hur många UC-förfrågningar man får ha gjort senaste tiden, eller hur många andra låneansökningar du har gjort. Om du får låna genom Banky (och hur mycket) beror på din ekonomiska situation som t ex din inkomst och dina levnadskostnader, samt eventuellt att du har en godkänd borgensman. Att det är svårt att få lån för många kreditupplysningar gäller alltså primärt hos andra långivare.

För oss på Banky är det viktigt att du som kund känner dig trygg med att ingen olovligen ansöker om lån i ditt namn. Därför har vi flera säkerhetsrutiner på plats för att säkerställa identiteten på alla som kommer till ansökningsprocessens slutskede. BankID görs tidigare och är ett sätt att säkerställa identiteten på de som ansöker, men i en tid då ID-kapning blir allt vanligare vill vi gå längre än så. Därför är det ett krav från vår sida att du som potentiell kund kan ta ett samtal per telefon med oss innan vi skickar vidare din ansökan till vår kreditgivare. I samtalet går vi även igenom villkoren på lånet och gör vad vi kan för att säkerställa att du är du.

Ja. Kontakta oss via mail så hjälper vi dig.

2. Frågor om borgensmän

Nej, oavsett löptid på ditt lån kan du närsomhelst utan extra kostnad betala av hela eller delar av lånet.

Vi rapporteras inte in till något statlig register, heller inte UC eller Bisnode. Om du eller någon du känner står som borgensman på ett lån via Banky så kan det påverka ditt låneutrymme och det är viktigt att ta i beaktan när du själv ansöker om lån. Eftersom vi inte rapporterar in till något register vet inte andra kreditinstitut om borgensåtagandet - men du bör informera andra eventuella kreditgivare om att ni står som borgensman på ett lån. Vänligen notera att vi i ansökans slutskede tar en Bisnode på både låntagare och borgensman.

Nej. Vi samarbetar inte med UC och rapporterar inte in något till dem.

Nej - så vida du själv inte registrerar det. Vi rapporterar inte in till UC, Bisnode, Skatteverket eller till din hemmabank.

Ja. Både din låntagare och du kan när du vill betala av hela eller delar av ett lån ni står på. Att lösa ett lån i förtid kostar inte någonting.

En borgensman står inte själv med på lånet, utan är enbart en säkerhet om låntagare inte fullgör sina skyldigheter (dvs. betalar enligt plan). Borgensmannen blir betalningsansvarig om låntagaren inte skulle betala. Då får Banky kontakta borgensmannen och dra pengar från honom/henne för Kreditgivarens räkning. Sedan får ni göra upp om kostnaden separat. En medlåntagare har samma skyldigheter som en låntagare under hela låneperioden – vilket inte är fallet med en Borgensman.

Du som borgensman är skyldig att betala månadskostnaden OM din låntagare INTE gör det. Om din låntagare efter upprepade påminnelser inte betalar behöver vi kunna dra Månadskostnaden från ditt konto för att säkerställa att lånet fortsatt betalas enligt överenskommen avbetalningsplan. Därför får låntagaren alltid flera försök innan vi slutgiltigen drar från ditt konto. Och i det fall vi hamnar där behöver Månadskostnaden regleras ommedelbart för att säkerställa att det inte blir dyrare än nödvändigt. Vi tar därför in ett Autogiro-medgivande från dig som borgensman i ansökningsprocessen för att kunna dra månadsbetalningen från ditt konto om låntagaren inte gör det. I de allra flesta fall har dragningar från borgensman hänt i färre än 5% av fallen. Med det sagt är det viktigt att du som borgensman kan och är villig att betala om låntagaren inte gör det. Fundera därför igenom ditt beslut noga innan du fattar beslut om att stå med som borgensman på ett lån.

Om din låntagare inte gör det. Som borgensman står du som säkerhet på lånet. Det betyder att om låntagaren av någon anledning inte kan betala behöver du göra det. Vid varje dragningstillfälle kommer vi informera dig om låntagaren inte betalar. För närvarande görs tre försök att få låntagaren att betala innan du behöver betala. Om låntagaren efter upprepade uppmaningar fortfarande inte har betalt kommer vi dra månadskostnaden från ditt konto. Du blir självklart informerad flera gånger under tidens gång om det inträffar.

I regel inte. I något enstaka fall har kunder hört av sig och sagt att banken önskar få ta del av avtalet för att säkerställa att allt är i sin ordning. I samtliga av dessa fall har det därefter löst sig utan vidare problem.

Nej. Om du står som borgensman på ett lån och din låntagare av någon anledning inte betalar blir du betalningsskyldig. Så länge skulden betalas av enligt plan eller tidigare påverkar det inte dina eventuella egendomar. Om det går så långt så att varken du eller din låntagare betalar skulden över lång tid kommer ärendet gå vidare till inkasso. Om skulden fortfarande inte är betald skickas den vidare till Kronofogden som hanterar ärendet enligt gängse praxis.

För att skydda dig som borgensman mot bedrägeri. Om någon mot förmodan skulle passera alla säkerhetsrutiner och registrera sig som borgensman i ditt namn vill vi att du ska få en chans att notera det genom att en överföring kommit till ditt konto. Genom att du manuellt för över pengar till låntagaren har vi instiftat ett sista steg för att säkerställa att du är helt och hållet införstådd med åttagandet.

Ja, det blir du självklart. Idag informerar vi dig löpande om hur det går för din låntagares lån. På sikt kommer vi även kunna erbjuda skräddarsydda notisinställningar så du själv kan ställa in vilken information du vill ha (utöver det absolut nödvändigaste).

Låntagaren
I det fall en låntagare avlider är det dennes dödsbo som initialt ska betala skulden. Om dödsboet ej kan betala, t.ex. på grund av att skulderna överstiger tillgångarna, behöver borgensmannen ensam betala kvarvarande belopp enligt betalningsplanen som lagts upp tillsammans med låntagare och borgensmannen. Med andra ord kvarstår ansvaret och borgensförbindelsen och borgensmannan svarar då själv för kvarvarande skuld.

Borgensman
I händelse av att borgensmannen avlider övergår borgensansvaret till dödsboet. Borgensansvaret kvarstår tills lånet är betalt eller annan säkerhet ställs för lånet, till exempel en ny borgensman. Om låntagaren inte kan presentera en ny säkerhet som långivaren kan godta så bör medel för borgensåtagandet avsättas i borgensmannens dödsbo.

3. Övriga frågor

I dagsläget kan du inte själv ändra angivna uppgifter i din ansökan. Däremot ringer vi alltid upp dig i ansökningsprocessens slutskede. I samtalet kan vi gå igenom de ändringar du vill göra. Vill du ändra något behöver du därför inte göra något just nu utan vi ringer upp dig och diskuterar per telefon.

Preliminärt beviljad innebär att de uppgifter du hittills angett ger oss anledning att tro att du kan komma att klara den fullständiga kreditprövning som görs i ansökans slutskede, när alla uppgifter lämnats och samlats in som tillsammans utgör kreditgivarens beslutsunderlag. Ett preliminärt beviljande kommer alltid med ett antal förbehåll...

Det kan bero på en mängd olika faktorer...

En borgensman är en person som står som säkerhet på lånet...

Det är vanligtvis någon i ditt liv som du litar på och som litar på dig...

Att ha en borgensman minskar risken för dig och för oss...

Gå in på Mina sidor, klicka på 'Min ansökan' och därefter på 'Avsluta'...

Om du har skrivit på ett skuldebrev men ännu inte slutgiltigen kreditprövats...

För att din borgensman ska bli godkänd är det viktigt att han eller hon har ordnad ekonomi...

I de allra flesta fallen behöver du lägga till en borgensman...

Ditt lånebelopp betalas ut genom en banköverföring...

Det är vanligtvis någon i ditt liv som du litar på och som litar på dig...

Borgensmannen utgör säkerhet i det fall du som långivare inte fullgör dina skyldigheter...

För att din borgensman ska bli godkänd är det viktigt att han eller hon har ordnad ekonomi...

Borgensmannen är ansvarig om du som låntagare inte fullgör dina skyldigheter...

En borgensman står inte själv med på lånet...

Du betalar enkelt tillbaka via autogiro...

Ja, i Sverige får man dra av 30% av sina räntekostnader på skatten...

4. Frågor om försäkringar

Försäkringen tecknas i samband med att ansöker om lån på Bankys webbplats. För att erbjudas en försäkring behöver du uppfylla kvalificeringsreglerna samt genomgå en preliminär kreditprövning.

Försäkringen täcker hushållets fasta kostnader upp till valt försäkringsbelopp, om du blir sjukskriven eller arbetslös. Om du är egenföretagare kan du i stället för ersättning vid arbetslöshet få ersättning för sjukhusvistelse. Försäkringsersättningen är skattefri. Försäkringen ersätter inte för dödsfall.

Försäkringen ersätter dig för fasta månadskostnader såsom lånekostnader, boendekostnader, el- och bredband mm. under den tid du enligt villkoren har rätt att nyttja försäkringen.

Försäkringen förstärker din förmåga att betala dina fasta månadskostnader i händelse av att du blir långvarigt sjuk eller arbetslös. Vid dessa händelser påverkas privatekonomin och en försäkring kan avlasta en ansträngd ekonomisk situation.

Försäkringen betalas månadsvis i efterskott i slutet av månaden via autogiro eller genom direktbetalning på Bankys webbplats.

Försäkringen kan tecknas av dig privatperson och som:
• är bosatt i Sverige,
• försäkringen kan tecknas från 18 års ålder t o m utgången av det år försäkringstagaren fyller 67 år (61 år för försäkringar tecknade innan 2024-05-01) och försäkringen gäller till samma månad försäkringstagaren fyller 70 år (65 år för försäkringar tecknade innan 2024-05-01),
• har en tillsvidareanställning om minst 17 timmar per vecka (22 timmar för försäkringar tecknade innan 2024-05-01) eller är egenföretagare,
• är fullt frisk och fullt arbetsför,
• inte har kännedom om allvarlig sjukdom, sjukdomstillstånd, skada eller förestående sjukskrivning,
• inte är medveten om varsel om uppsägning eller arbetslöshet.
• Inte uppbär någon typ av pension.

Premien styrs av storleken på ditt valda försäkringsbelopp. För försäkringar som teckandes innan 2024-05-01 kostar förskringen 79.50 kr per försäkrad tusenlapp. För försäkringar som tecknas efter 2024-04-30 sänks kostnaden till 60 kr per försäkrad tusenlapp.

Nej, försäkringen har ingen självrisk.

Nej, som med många andra försäkringar behöver du passerat kvalificeringstiden. Kvalificeringstiden skiljer sig åt baserat på vad som hänt:

• Arbetslöshet: 90 dagar (150 dagar för försäkringar tecknade innan 2024-05-01)
• Sjukskrivning: 30 dagar
• Sjukhusvistelse: 30 dagar

Som kund får du inte försäkringsersättning under kvalificeringstiden.

Karenstid är den första tiden, från skadedagen som du inte får ersättning från försäkringen. Följande karenstider gäller:

• Arbetslöshet 30 dagar
• Sjukskrivning 30 dagar

Försäkringen ersätter i upp till 12 månader, därefter upphör ersättningen även om man fortsatt är sjukskriven/arbetslös.

Du som kund gör en skadeanmälan på banky.se/forsakring/. Där finns en länk som anger instruktioner om vad du behöver skicka med i ditt specifika skadeärende.

Försäkringen gäller för en månad i taget och kan avslutas när kunden önskar det, premien dras då för hela innevarande månaden.

Om du önskar ändra ditt försäkrade belopp går detta bra, så länge kvalificeringsfrågorna fortfarande är uppfyllda. Ny kvalificeringstid blir då för det nya beloppet.

Då försäkringen inte är direkt kopplad till krediten och det försäkrade beloppet är avsett att täcka fasta kostnader kan försäkringen löpa på om du som kund önskar det. Försäkringen avslutas inte automatiskt för att lånet löses, du som kund måste aktivt avsluta försäkringen.

Du skickar dina frågor till kundtjanst@banky.se

Se avsnittet för Skadeanmälan på banky.se/forsakring

För försäkringar som tecknades innan den 2024-05-01 är ICA Försäkring försäkringsgivaren. För försäkringar som tecknades den 2024-05-01 och framåt är MaidenLife General försäkringsgivare.