Välkommen till Hjälpcenter

På den här sidan guidar vi dig rätt och besvarar vanliga frågor och svar.

Svar på de allra vanligaste frågorna

Vill du veta status på din ansökan?

Logga in med BankID på Mina Sidor och klicka på "Min ansökan".

Har du frågor om borgensman?

Alla lån som betalas ut genom Banky kräver att låntagaren lägger till en godkänd borgensman. En borgensman är en person som låntagaren litar på och som också borgensmannen litar på tillbaka. En borgensman står som säkerhet på lånet och betalar om låntagaren av någon anledning inte gör det. En borgensman ska vara mellan 25-75 år, ha en stadigvarande inkomst på minst 12 000 kr/mån före skatt samt ha en ordnad ekonomi.

Vill du ändra något i en redan inskickad ansökan?

Ingen fara! Efter att din ansökan är komplett ringer vi upp dig och går igenom alla ändringar du önskar göra. Du behöver alltså inte göra något just nu utan vi hjälper dig med det innan eventuell utbetalning.

Vill du ändra något i en redan inskickad ansökan?

Ingen fara! Efter att din ansökan är komplett ringer vi upp dig och går igenom alla ändringar du önskar göra. Du behöver alltså inte göra något just nu utan vi hjälper dig med det innan eventuell utbetalning.

Har du blivit nekad och vill veta varför?

Avslag på en ansökan beror på en samlad bedömning av ett hundratal olika datapunkter som sätts av kreditgivaren och oftast kan vi inte se exakt varför en specifik ansökan blev nekad. Försök igen om några månader.

Vill du inte längre ha mail/sms från oss?

För att avregistrera framtida utskick: klicka på länken för "Avregistrera" - som står i alla mail du fått från oss.

Får du mail/sms från oss utan att ha gjort en ansökan?

Ibland händer det att personer som ansöker på vår hemsida anger fel telefonnummer. Istället för att meddelanden når personen får du dem istället. I de allra flesta fallen har ingen ansökan gjorts på dig utan din vetskap utan meddelandet har bara gått till fel person. Vi är hemskt ledsna om du är en av dem. För att säkerställa att ingen gjort en ansökan i ditt namn: gå in på Mina Sidor och logga in med BankID. Om det står att vi inte hittar ditt personnummer i våra register kan du känna dig trygg med att ingen ansökan har gjorts i ditt namn.

Har du gjort en ansökan och vill avsluta?

Logga in med BankID på Mina Sidor och klicka på "Min ansökan", därefter på knappen för "Avsluta".

Vill du avsluta en försäkring?

Logga in med BankID på Mina Sidor och klicka på "Min försäkring". Därefter går du vidare till den angivna länken och trycker på knappen "Avsluta försäkring".

Har du fått ett utbetalt lån från oss och behöver hjälp?

Logga in på Mina Sidor och ring oss på numret som står längst ner på sidan.

Har du blivit ombedd att skicka in underlag till oss?

Skicka då istället till dokument@banky.se

Behöver du komma i kontakt med oss?

Det är alltid enklast att nå oss genom mail eller den chattfunktion som visas till höger på skärmen efter att du gjort en ansökan. Lite längre ner på sidan hittar du också vårt telefonnummer, direkt under "Frågor och svar". Du hittar det också i det bekräftelsemail vi skickade till dig när du ansökte via formuläret på vår hemsida.

Andra vanliga frågor och svar

Frågor och svar för innan du ansöker

Frågor och svar om borgensmän

Frågor och svar om försäkringar

Har du fortfarande inte fått svar på din fråga?

Välkommen att kontakta oss på kundtjanst@banky.se eller 08-400 609 59.